Què és el peatge d’accés del gas natural?

El peatge d’accés del gas natural és el preu que paguen els consumidors de gas natural per l’ús de les infraestructures del sistema gasista. Amb aquest import, es cobreixen els costos reconeguts de les instal·lacions de les xarxes de transport, distribució i plantes de gas natural liquat (GNL), és a dir, tots els mitjans necessaris perquè el gas arribi des del seu punt d’entrada en el sistema fins a les llars i empreses.

Per tant, els peatges d’accés estan vinculats a la utilització de les instal·lacions del sistema que distribueix el gas.

Com es calculen els peatges d’accés

Els peatges d’accés al gas natural es calculen en funció del consum anual de l’usuari i es revisen automàticament cada any. Aquests peatges estan relacionats amb totes les activitats necessàries per distribuir el gas fins al teu domicili o empresa.

Per determinar-ne el cost, s’estableixen trams de consum que són fixats pels organismes responsables de regular el sector. Aquests trams serveixen per classificar els usuaris. L’import corresponent s’inclou posteriorment a les factures de gas.

Qui regula el peatge de gas?

La CNMC (Comissió Nacional dels Mercats i la Competència) és l’encarregada de regular el preu dels diferents peatges d’accés. Per la seva banda, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic regula els cànons pels emmagatzematges subterranis i els càrrecs que s’han d’aplicar globalment al sistema gasista. Els cànons i càrrecs vigents per al 2025 es van publicar a l’Ordre TED/1013/2024, de 20 de setembre.

La CNMC és l’organisme que fixa els preus dels diferents peatges, i aquests es publiquen en el BOE, que és el mitjà oficial perquè tots els usuaris i empreses els coneguin i s’apliquin legalment. Els que s’apliquen en aquest any 2025 es van publicar per Resolució del 23 de maig de 2024 i en la Resolució de 27 de maig de 2025.

Com comentàvem, sense aquests peatges i cànons no seria possible mantenir en funcionament la xarxa gasística amb l’operativitat necessària.

Per tal d’adaptar-nos als requisits que marca la Comunitat Europea (emmarcats en les Directives 2009/72/CE i 2009/73/CE del Parlament Europeu sobre la normativa comuna per al mercat interior de l’electricitat i el gas natural), ha calgut introduir canvis en la norma que regula els peatges d’accés, els quals s’han anat aplicant en els últims anys. Fins al 30 de setembre de 2021, a les factures del gas apareixia un únic concepte associat al peatge d’accés que englobava tots els costos del sistema gasista. A partir de l’1 d’octubre de 2021, aquests costos es van començar a desglossar en diferents conceptes, segons la destinació de cada import:

Entre els principals peatges i cànons, podem destacar els següents:

  • Peatge d’accés a xarxes de transport.
  • Peatge d’accés a xarxes locals.
  • Peatge d’accés a instal·lacions de regasificació.
  • Cànons per accedir a emmagatzematges subterranis.
  • Càrrecs del sistema.

Com t’afecten com a consumidor els peatges?

Per saber quin peatge et correspon, les empreses distribuïdores de gas utilitzen el teu consum de gas de l’any anterior. Així, cada usuari de gas pagarà en funció del peatge que li correspon i del consum que tingui.

Tipus de peatge de gas

L’estructura de peatges és la següent:

  • RL.1: Es corresponen amb els usuaris amb un consum anual de gas que sigui igual o inferior a 5.000 kWh. En general, es tracta dels habitatges que només fan servir aigua calenta sanitària.
  • RL.2: Si el consum anual se situa entre 5.000 i 15.000 kWh. És a dir, els immobles que també disposin de calefacció de gas.
  • RL.3: Consum anual entre 15.000 i 50.000 kWh, normalment per a pimes o comunitats de veïns.
  • RL.4: Entre 50.000 i 300.000 kWh/any, que és el consum habitual en empreses o comunitats de veïns amb un equipament de gran consum.

A partir d’RL.4, el consum correspon generalment a grans empreses o usuaris amb un consum elevat.

Per poder consultar el peatge que et correspon hauràs de tenir una factura a mà, en la qual vindrà especificat, o bé posar-te en contacte amb nosaltres a través de la nostra pàgina, mitjançant el nostre assistent Nedi, o bé accedir a través del nostre número d’atenció al client 900 100 252.

Compartir